S± to sposoby przeprowadzania procesów oraz zwyczajowe kary za podstawowe zbrodnie. Przestêpstwa, które nie s± przedstawione poni¿ej bêd± os±dzane wed³ug oceny GM-a odgrywaj±cego postaæ w³adcy.
Niektóre prawa s± do siebie podobne, ale nadal postawow± spraw± w trakcie procesów jest sposób w jaki GM wciela siê w sêdziego.
Organizacje neutralne (np. Kartel) nie maj± spisanych praw. Zazwyczaj przestêpców odsy³aj± do ich Królestwa, nak³adaj± na niego banicjê, wydaj± listy goñcze itd. Zachowanie w przypadku, gdy same te organizacje staj± siê ofiar± zale¿y od ich charakteru. Np. Kartel zapewne z miejsca powiesi mordercê goblinów, jeśli tylko ten wpadnie im w ³apska.
Co do systemu, który warunkuje która rozprawa przypada pod jakie królestwo:
a) Gdy przestêpstwo zosta³o dokonane na „zajêtym” terytorium, sprawca zostaje s±dzony wobec prawa pañstwa sprawuj±cego nad nim kontrolê. (Np. ork zabija taurena w Undercity i jest s±dzony przez Lady Sylvanas).
b) Gdy przestêpstwo zosta³o dokonane na „neutralnym” terytorium, sprawca zostaje s±dzony wobec prawa pañstwa pochodzenia ofiary. (Np. ork zabija taurena na pustyni Tanaris i jest s±dzony przez starszego wioski, z której pochodzi³ Tauren)
Co do systemu wiêziennictwa:
Postaæ, które zosta³a ukarana wiêzieniem zostaje zazwyczaj wy³±czona z RP (nie ma prawa uczestniczyæ w ¿adnym evencie/zdarzeniu fabularnym) na określony okres (zazwyczaj od tygodnia do 2 miesiêcy). W zale¿ności od d³ugości kary i rodzaju wiêzienia (ten mo¿na polepszyæ np. wysok± ³apówk±) mo¿e równie¿ otrzymaæ ujemne poziomy (nawet do -10). Mo¿liwe s± te¿ zdarzenia losowe dotycz±ce jej maj±tku w trakcie pobytu za kratami.
Co do systemu kar śmierci:
¦mieræ tak± traktujemy jako śmieræ fabularn±. Postaæ otrzymuje recustom i zaczyna swoj± historiê od nowa.
Co do systemu „ucinania cz³onków”:
Mechanicznie nie przewidujemy kar np. do AP za obciêcie d³oni, ale fabularnie musi zostaæ ten fakt odnotowany w trakcie RP.
Status prawny Królestwa Stormwind (Stormwind, Las Elwynn, Góry Redridge, Twierdza Nethergarde):
System:
Rozprawy co tydzieñ w sali s±dowej, w zamku Stormwind. Prowadzi je Sêdzia, oskar¿yciel i oskar¿ony maj± prawo do powo³ania adwokata na swój koszt. Skryba zapisuje przebieg rozprawy.
Zabójstwo:
Za morderstwo z zimn± krwi± – stryczek. Je¿eli znalezione zostan± dowody Å›wiadcz±ce o tym, ¿e sprawca dokona³ zbrodni bêd±c nie w pe³ni w³adz nad cia³em, b±d¼ przez przypadek – kara mo¿e zostaæ zmniejszona.
Kradzie¿:
Za kradzie¿ dokonan± na przeciêtnym obywatelu (kieszonkow±/w³amanie) – kara wiêzienia. W przypadku zbezczeszczenia przez z³odzieja miejsc otoczonych swego rodzaju kultem (grobowce, kaplice) b±d¼ ograbienia dóbr królewskich – sêdzia mo¿e zadecydowaæ o wyroku Å›mierci.
Zdrada:
W przypadku zdrady tajemnic pañstwowych, b±d¼ innych wa¿nych dla królestwa informacji – stryczek. W przypadku jawnego opowiadania siê po stronie przeciwników Stormwind – na³o¿enie banicji b±d¼ kara Å›mierci. W przypadku dezercji z oddzia³u – kara zale¿na od dowódcy.
Pobicia/gwa³ty:
W przypadku pobiæ – kara wiêzienia oraz odszkodowanie (zale¿ne od wielkoÅ›ci wyrz±dzonych szkód). W przypadku gwa³tu – wiêzienie.
Obraza:
Zale¿nie od powagi wykroczenia: od kary pieniê¿nej, do wiêzienia.
Czarnoksiêstwo/nekromancja:
Ka¿dy przy³apany na posiadaniu/wykorzystywaniu takich umiejêtności zostaje skazany na stryczek bez s±du.
UWAGA:
Te same zasady stosowane s± w osadach Darkshire, Sentinel Hill, Southshore, Menethil Harbor, Theramore i ziemiach im podleg³ych, jednak, z uwagi na ich brak oficjalnego zwi±zku ze Stormwind, s± potraktowane oddzielnie i same os±dzaj± 'w³asnych' przestêpców.
Status prawny Królestwa Ironforge (Ironforge, Dun Morogh, Loch Modan):
System:
Rozprawy co tydzieñ, przed obliczem Króla. Prowadzi je Sêdzia, oskar¿yciel i oskar¿ony prezentuj± swoje wnioski sami. Sêdzia mo¿e odmówiæ ustalenia wyroku, wtedy odpowiedzialnośæ ta spada na Króla. Ten mo¿e zadecydowaæ o karze, b±d¼ te¿ zas±dziæ pojedynek na śmieræ i ¿ycie pomiêdzy oskar¿onym, a oskar¿ycielem.
Zabójstwo:
Za niehonorowe zadanie Å›mierci – str±cenie w przepaśæ z gór. Za zabicie przeciwnika podczas honorowej walki nie przewiduje siê kary.
Kradzie¿:
Za kradzie¿ – obciêcie prawicy. Za powtórny taki czyn – obciêcie drugiej rêki i wygnanie.
Zdrada:
W przypadku jakiejkolwiek zdrady Królestwa przewidziane jest str±cenie w przepaśæ, a rodzina zdrajcy zostaje wygnana z Królestwa na pewien czas. Jej maj±tek pozostaje w tym czasie nietkniêty.
Pobicia/gwa³ty:
Za pobicia nie s± przewidziane ¿adne kary. Gwa³ty praktycznie siê zdarzaj±, a jeśli ju¿ maj± miejsce: sprawa rozwi±zywana jest miêdzy rodzinami poszkodowanych, zazwyczaj nie wychodzi na świat³o dzienne.
Obraza:
Obraza nie jest uznawana za pogwa³cenie prawa, lecz mo¿e skutkowaæ wyzwaniem na pojedynek.
Odmowa udzia³u w pojedynku:
Khazad nie ma obowi±zku udzia³u w pojedynku, jednak, je¿eli tego nie zrobi, on i jego rodzina zostan± zhañbieni, co zazwyczaj boli krasnoluda tak mocno, ¿e nie mo¿e na to pozwoliæ.
Czarnoksiêstwo/nekromancja:
Ka¿dy przy³apany na posiadaniu/wykorzystywaniu takich umiejêtności zostaje skazany na stryczek bez s±du.
UWAGA:
Prawa te nie dotycz± gnomów, które, z uwagi na brak w³asnego królestwa, s±dzone s± przez swojego w³adcê wed³ug jego w³asnego 'widzi mi siê'. Schwytane przez siebie gnomy krasnoludy zazwyczaj przekazuj± w jego rêce, chyba, ¿e przewinienie jest bardzo powa¿ne wed³ug Khazadów – wtedy sami wykonuj± wyrok.
Te same zasady stosowane s± w osadzie Aerie Peak i ziemiach jej podleg³ych, jednak, z uwagi na brak oficjalnego zwi±zku ze Ironforge, jest ona potraktowana oddzielnie i sama os±dza 'w³asnych' przestêpców.
Status prawny Nocnych Elfów (Darnassus, Teldrassil, Darkshore, Las Ashenvale, Szczyt Stonetalon):
System
Wszelkie rozprawy s± przeprowadzane najszybciej jak to mo¿liwe, przez starszego wioski. To on w pe³ni decyduje o karze za przestêpstwo, poni¿ej znajduj± siê tylko propozycje wyroków. Oskar¿yciel i oskar¿ony prezentuj± swoje wnioski sami.
Zabójstwo:
Zazwyczaj wygnanie ze spo³eczności Nocnych Elfów.
Kradzie¿:
Zazwyczaj najpierw pouczenie, gdy problem siê powtarza – wygnanie.
Zdrada:
Zazwyczaj wygnanie ze spo³ecznoÅ›ci Nocnych Elfów. W przypadku, gdy zdrada nie by³a wielkiej wagi, b±d¼ zdrajca nie zdawa³ sobie z niej sprawy – dostaje drug± szansê.
Pobicia/gwa³ty:
Praktycznie siê nie zdarzaj±. Jednak w ich przypadku – pouczenie, gdy problem siê powtarza – wygnanie.
Obraza:
Zazwyczaj najpierw pouczenie, gdy problem siê powtarza – wygnanie.
Czarnoksiêstwo/nekromancja:
Wygnanie.
UWAGA:
To prawo wydaje siê byæ bardzo ³agodnym, ale wygnanie w spo³eczności Nocnych Elfów to bardzo powa¿na sprawa. Poza tym, gdy elf zignoruje wyrok zostaje zazwyczaj ściêty.
Status prawny Orków i Trolli (Orgrimmar, Durotar, The Barrens, Las Ashenvale, Wioska Shadowprey, Hammerfall):
System:
Rozprawy co tydzieñ przed obliczem Thralla. Sam Wódz wys³uchuje obu stron, po czym zazwyczaj pyta o radê swoich przybocznych i wydaje wyrok.
Zabójstwo:
Za niehonorowe zadanie Å›mierci – Å›ciêcie. Za zabicie przeciwnika podczas honorowej walki nie przewiduje siê kary.
Kradzie¿:
Za kradzie¿ – obciêcie prawicy. Za powtórny taki czyn – oÅ›lepienie i wygnanie.
Zdrada:
W przypadku jakiejkolwiek zdrady Hordy (dezercja, nieodbycie s³u¿by wojskowej, wspomaganie nieprzyjaciela, obraza majestatu w³adcy) przewidziane jest nabicie na pal i wystawienie cia³a na widok publiczny.
Pobicia/gwa³ty:
W przypadku pobicia zazwyczaj brak kary. Za gwa³t kara wybitnie obrzydliwa – obciêcie cz³onka i posypanie rany sol±, aby nic tam ju¿ nie wyros³o.
Obraza:
Brak kary, zazwyczaj koñczy siê pojedynkiem.
Czarnoksiêstwo/nekromancja:
Oficjalnie uznawane przez w³adze, lecz okazywanie swoich umiejêtności w miejscu publicznym grozi ściêciem, ku radości t³umu.
UWAGA:
Wyroki czêsto wykonywane s± bez wiedzy Thralla, z rêki dowódców wojskowych stacjonuj±cych na terenie, gdzie dokonano zbrodni. S± jednak zazwyczaj sprawiedliwe i w pe³ni adekwatne do prawa.
Status prawny Forsaken (Undercity, Tirisfal Glades, The Sepulcher, Tarren Mill):
System:
Rozprawy co tydzieñ przed obliczem Lady Sylvanas Windrunner. Lady wys³uchuje obu stron, po czym wydaje wyrok. Wyrok zazwyczaj jest jej prywatn± ocen± sytuacji i nie podlega ¿adnym spisanym prawom. Poni¿ej znajduj± siê tylko propozycje rozwi±zania problemu. Wyj±tkiem od regu³y jest zdrada.
Zabójstwo:
To zale¿y od motywu zabójstwa. Je¿eli Lady Sylvanas uzna je za bezsensowne – kar± jest zazwyczaj zniszczenie. Je¿eli dopatruje siê w nim jakiegoÅ› po¿ytku – obni¿a karê, do np. „prac spo³ecznych”, a nawet ca³kowicie j± ignoruje.
Kradzie¿:
Zazwyczaj pozostaje bez kary oficjalnej, poszkodowany sam rozprawia siê ze z³odziejem.
Zdrada:
Zdrajca Opuszczonych zostaje zniszczony natychmiast, bez jakiegokolwiek s±du (chyba, ¿e sprawa nie jest jednoznaczna). Szeregi Zapomnianych s± i tak dośæ w±t³e, nie mo¿na pozwoliæ sobie na jak±kolwiek zdradê. Jakakolwiek wspó³praca z Plag± równie¿ uznawana jest za zdradê.
Status prawny Taurenów (Thunder Bluff, Mulgore, Obóz Taurajo, Obóz Mojache, Posterunek Freewind):
System
Wszelkie rozprawy przeprowadza Starszy wioski, najszybciej jak tylko mo¿e. To od jego os±du zale¿ny jest los przestêpcy. Poni¿ej tylko propozycje rozwi±zania problemu.
Zabójstwo:
Zazwyczaj wygnanie ze spo³eczności Taurenów.
Kradzie¿:
Zazwyczaj najpierw pouczenie, gdy problem siê powtarza – wygnanie.
Zdrada:
Zazwyczaj wygnanie ze spo³ecznoÅ›ci Taurenów. W przypadku, gdy zdrada nie by³a wielkiej wagi, b±d¼ zdrajca nie zdawa³ sobie z niej sprawy – dostaje drug± szansê.
Pobicia/gwa³ty:
Praktycznie siê nie zdarzaj±. Jednak w ich przypadku – pouczenie, gdy problem siê powtarza – wygnanie.
Obraza:
Zazwyczaj najpierw pouczenie, gdy problem siê powtarza – wygnanie (choæ na krótki okres).
Czarnoksiêstwo/nekromancja:
Wygnanie.
UWAGA:
To prawo wydaje siê byæ bardzo ³agodnym, ale wygnanie w spo³eczności Teurenów to bardzo powa¿na sprawa.
Offline